Dö för politiken!

Jag läste om Pär Nuder i DN idag (söndag den 21 november). Han har tydligen fått ett toppjobb hos USA:s förra utrikesminister Madelene Ahlbright, grattis Pär!

Men det jag reagerade på, var vad han svarade på frågan om han vill bli Socialdemokraternas nya partiledare. Han sa aldrig i en evighet. Och på frågan om han fortfarande var socialdemokrat så sa han, att han är född socialdemokrat(!) och kommer att dö som socialdemokrat(!) Det lät religiöst… på ett negativt sätt, på ett lite fanatiskt sätt… Jag tror aldrig jag kommer känna så för ett politiskt parti. Jag var arg rödstrumpa som ung, innan jag hade verkat i socialdemokratisk skolpolitik i decennier. Feminismen finns kvar som hjärtefråga, men klasskamp pratar nog mest medelklassakademiker om idag….

Det känns som politiken och politikerna kanske inte har svaren på alla frågor, och om den eller de har det…så är det lite, lite läskigt…

Kommentera

