Nyss hemkommen från EFVET konferens

Jag hade tänkt och uppdatera min blogg under de fyra dagarnas konferens i Lissabon men  tiden som blev över .. fanns inte. Oerhört intensivt och lärorikt. Jag känner mig aldrig så på gång och euforisk som i europiska sammanhang där alla språk flyter ihop och alla pratar ”nordisk” eller ”europeiska” (halvtaskig engelska blandat med tyska och lite ja, vad man har att tillgå). Man nätverkar och lyssnar på föreläsningar (Portugals arbetsmarknadsminister bland annat) och deltar i seminarium, workshops, och ”round tables”-samtal och speed-dating. När man vill promota en projektidé så får man ställa sig upp inför alla 200 delegater från ett digert antal olika länder från Ryssland till Portugal och berätta om sig själv och sin verksamhet och hur man vill samarbeta med lärare och elever inom EU :s Life Long Learning programmes. Kreativitet och aktivitet är hög och intensiv. Glädjande nog var många intresserade av vårt Comenius projekt, vilket var roligt. 

Och så pratar man skola, något enormt, konstant. Vi som jobbar inom yrkesutbildning för ungdomar har ungefär samma problem och utmaningar och brottas med. Jag tror att jag äntligen har förstått hur den danska, nederländska och finska skolsystemet är uppbyggt i praktik och vad som är deras svagheter respektive styrkor. Vi har mycket att lära av varandra. Jag känner mig fullmatad med tips och inspiration.

Europatanken handlar framförallt om tre saker i mina ögon:

  1. Fred, och samförstånd mellan folk.
  2. Fri rörlighet; se, lev, lär och arbeta i hela vår underbara kontinent.
  3. Lös problem tillsammans, lära av varandra.

Och så tror jag att jag har hittat den lilla staden vid havet som jag vill åldras i .. allra längst ut på Europas västligaste udde där solnedgångar är fantastiska!

Detta bildspel kräver JavaScript.

En reaktion på ”Nyss hemkommen från EFVET konferens

Kommentera

