Religionsämnet i svenska skolor

Jag har undervisat i Religion på gymnasiet sedan 1993. I debatten angående religionsämnet så märker man hur få som vet vad kursen innehåller och syftet med ämnet därför finns det här en länk till skolverket som presenterar grundskolans religionskurs.

Bakgrunden till att en ny kursplanen för religionskunskap har arbetats fram, är att Skolverket i en undersökning från år 2003 konstaterade att kunskapsnivån sjunker när det gäller alla de fem stora världsreligionerna islam, kristendom, hinduism, buddhism och judendom.

För er som är intresserade av ämnets karaktär så återfinns här kursplanen till gymnasieskolans Religions A-kurs. Det är alltid bra och veta vad man har en åsikt om.

När jag undervisar i religion så brukar jag säga till mina elever: ”jag är ingen präst, jag tänker inte få er att bli religiösa, eller försöka övertyga er om någon religions överlägsenhet över en annan”. Skillnaden är stor mellan religionsvetenskap och teologi. Religionskunskapsämnet på grundskolan och gymnasiet har karaktären av ett samhällsorienterande ämne med religionsvetenskaplig bas. I religionsvetenskap så finns en jämförelse mellan religioner och livsåskådningar och min erfarenhet är att ju mer man läser om religioner desto mer kritiska blir eleverna. Alltså desto mer kunskaper desto mer kritiskt tänkande.

Populism och okunskap tjänar sällan debatten. Att jämföra svenska folkpartiet med det danska och säga att vi hyllar det svenska för att man vill ge kristendomen en särställning bland världsreligionerna är okunnigt. För det första, kristendomen är inte svensk. Kristendom förenar massor av människor i hela världen, från Afrika, Latinamerika, Kina, Irak, med mera. För det andra är Kristendomen idag världens största religion med omkring 2,1 miljarder anhängare, eller 33% av världens befolkning år 2007 (Av jordens befolkning är 17,33 % katoliker, 5,8 % protestanter, 3,42 % ortodoxa och 1,23 % anglikaner/ källa wikipedia).

De olika kristna trosinriktningar som finns i Sverige har präglats av inhemska traditioner, svensk historia, och invandring. Även om Sverige är världens mest sekulariserade land så finns en religiös historia som utgörs av bland annat Svartmannaklostren i Stockholm, om husförhör och religiöst förtryck på 18oo-talet som fick människor att fly vårt land för att utöva sin religion i fred.

Alltså att undervisa om kristendomens historia i Sverige innebär att läsa om kulturella och religiösa influenser från andra kulturer och religiöst förtryck i svensk tappning.

Jag ville bara ge en lite mer komplex bild av ämnet.

Amie

PS: Fakta om världsreligioner

2 reaktioner på ”Religionsämnet i svenska skolor

  1. Hoppas att många läser din blogg – bra skrivet. Du borde skicka den till dagstidningarnas insändarsidor, så att fler läser.

    Det är som om gamla tiders undervisning spökar – vem sätter agendan egentligen? Inte är det 2000-talets studenter, som har erfarenhet av skolans religionskunskap.

    • Jag håller med dig. Kanske tar dig på orden och skickar in den. Tack för kommentar. Tyvärr tror jag inte så många läser min blogg ;=))

      Skickat från Amies iPhone

Kommentera

