Vaclav Havel och Liu Xiaobo

Jag kom ihåg min tågluff i Tjeckoslovakien 1988. Vi som reste tillsammans lärde känna unga studenter i Prag som vi drack öl med på studentpubar i Mala Strana. Jag frågade vad de tyckte om Vaclav Havel. ”Vem är det?” sa de… Studenterna kunde engelska, läste humanistiska och ekonomiska ämnen och vara kritiska till statskommunism, ändå var Havels namn helt okänt.
Väl hemkommen så fick jag brev från mina nya vänner att nu visste de vem Havel var. Inte så långt efteråt var han president! Charta77 bidrog till att störta kommunistregimen i forna Tjeckoslovakien. Tänk om Charta08 bidrar till att förändra Kina på samma sätt? Kanske blir Liu Xiaobo president? Förändringar kan gå fort!

– Posted using BlogPress from my iPhone

Kommentera

