Värmdökoalition

Något nytt är på gång, i Värmdö. Jag tycker att det känns spännande och roligt att få vara med på det här tåget.  De gröna liberala tankarna i FP kommer få stöd av MP. Många av MP:s politiker har utmärkt sig som duktiga och ambitiösa politiker och gillar den organisation som har arbetats fram under förra mandatperioden i vår kommun.

We can work it out!

Det gick bra för MP som kom en mandat/plats före oss i valet. Nu får de en chans att tillsammans med M, KD och vi / FP ta ansvar över Värmdö kommuns framtid. Koalitioner måste byggas på respekt och ansvar för varandras motsatser och likheter. Oftast är målen rätt lika i politiken, till exempel, trygghet för den enskilde, bra kommunal service i livets olika skeden, rätten till en bra utbildning för alla, samt insikt i  och ansvar för vår gemensamma miljö och natur. Däremot är vägarna olika, analyserna vad leder oss rätt, vad leder oss fel. Samtidigt är vägen i politiken ofta kompromisser som sker genom förhandlingar och samtal, det handlar om att lyssna och lära, från alla sidor, och handlar ofta om personkemi. Är alla överens om agendan, ansvaret för helheten, så tror jag medborgarna uppskattar mindre käbbel mer resultat!

Jag tror att detta samarbete är bra för FP som har sina rötter i den socialliberala myllan och att vi kan bli stärkta i  våra profilfrågor här i Värmdö; småföretagande, skolfrågor, ungdomsfrågor, jämställdhet och även miljöfrågor där vi har strävar efter en kommunal miljösamordnare och en genomtänkt exploatering av vår kommun med respekt för skärgårdens karaktär. Samt grunden för det hela – sunda finanser i vår kommun!

Nu vill jag sätta igång och jobba! Mina partikamrater säger ”lugn” inget sprinterlopp utan ett maratonlopp… men nu längtar jag efter lite budgetpapper och  Tjut= tjänstemannautredningar, och annat smått och gott! (Det där får jag antagligen äta upp!)

Första kommunfullmäktige den 4 november, tills dess får jag sitta som ersättare i Utbildningsnämden, lite uppvärmning!

Kommentera

