Kryssad in i Kommunfullmäktige

Jag var en av 32 personer i Stockholms län som kryssades in i Kommunfullmäktige. Hur gick det till?

När man aldrig har marknadsfört sig själv är det svårt att börja göra det. Både hur och med vem. Den längsta samtalet jag hade under min personvalskampanj var med en hemlös polack som inte hade rösträtt. Kanske inte valtaktiskt rätt men att av de mest givande samtal under kampanjen. De flesta kom fram och sa ”vad kan Du gör för mig och min familj?”. Politik har blivit som att kränga en vara lite grann..Han som sålde Situation Sthlm och jag pratade om liberalismens förr och nackdelar. Han är numera övertygad folkpartist och kommer säkert att återkomma när han får rösträtt!

När man aldrig har jobbat politiskt och varit med i ett parti förut och är okänd för partikamrater och allmänheten, är det svårt att komma in på den politiska arenan. Speciellt efter så kort tid som medlem.

Jag gick med i Folkpartiet för ett och halvt år sedan, via ett passivt medlemskap i Liberala Kvinnor och en beundran för Birgitta Ohlsson och andra feministiska liberala kvinnor.

Jag bestämde mig för att köra en personvalskampanj försommaren 2010, med partiets stöd fick jag 1500 kr till bidrag samt en annons av FP / Värmdö  i lokal press. Jag har i huvudsak kampanjat själv med stöttning av min familj.

Under valet har jag jobbat heltid, ingen ledighet från jobbet. Jag har bedrivit min kampanj med hjälp av blogg, FB, och skrivit insändare (5 utav 5 kom in i lokal pressen). Störst hjälp har jag fått av vänner och vänners vänner. Tack!

Hur gick det då?

Kommun 67 röster och en plats i KF samt invald i Utbildningsnämden som ersättare i onsdagskväll, fick ett sms på natten. Jag fick 67 kryss allt som allt – artikel i DN idag, tog mig in på plats 3 av 4 från plats 10.

I landstinget region ost var jag på plats 13 och kryssades upp till plats 5. Fick 108 kryss i region ost. Endast två mandat/ platser i min region. Jag är väldigt nöjd över resultatet.

Jag vill hålla på med politik. Jag ser den här mandatperioden som en läroperiod. Jag vill be om reflektioner och tankar från er som har stöttat mig och ni andra också. Jag vill lyssna och lära både inåt i de politiska korridorena och utåt bland människor och vänner utanför partipolitik.  Jag känner stor glädje för ert förtroende.

Speciellt tack till Nina Lundström, för stöd och peppning. Till Birgitta Ohlsson för inspiration och glada tillrop. För Anders Gullander, Anders Bergman och Fredrik Sneijberg för råd och samtal. För Pia Hedström för entusiasm och ordning och reda, och goda äpplen, samt andra FP Värmdö profiler.

Kommentera

