Sverige år 2010 den 26 september…

Varför sjunker antalet socialdemokratiska väljare  i Sverige? Jag tror att deras bild av Sverige  ibland är förlegad. Många har fått det bättre under de senaste fyra åren, framför allt vi som tillhör medeklassen.

Kvinnliga akademiker har ju inte precis varit Socialdemokraternas intressegrupp nummer ett. Jag konstaterar kallt när jag läser SVD idag (den 25 september) att en sopåkare jobbar 30 timmar i veckan och tjänar 34 000 kronor i månaden. Jag är gymnasielärare arbetat i tjugo år arbetsvecka på 45 timmar i veckan, enligt avtal, och tjänar 32 000 kronor vilket är en bra lön i mitt gebit. Tillkommer gör studieskulder på en kvarts miljon som jag betalar av med min nettolön. Jag vill inte byta med sopåkaren, och jag tror inte sopåkaren vill byta med mig. Men jag vill ha kvar rättigheten att ha kvar RUT, jag vill ha kvar jobbskatteavdraget som har gett mig mer löneökning än någon facklig kamp någonsin. Under ett par år läste jag extra på universitetet, under lärarlyftet fick jag möjlighet att gå ner i arbetstid så jag kunna avsluta min studier utan att gå ner i lön och förlora pensionspoäng.

Vill man lyckas i politiken måste man leva i sin tid.

Half of the people can be part right all of the time,
Some of the people can be all right part of the time,
But all of the people can’t be all right all of the time.
I think Abraham Lincoln said that.
”I’ll let you be in my dreams if I can be in yours.”
I said that.

Bob Dylan

 

Kommentera

