Är jag på väg ut ur bilden, eller..

Jag tror att jag har gått in på http://www.val.se hundra gånger den senaste veckan. Nu är det lördag sen eftermiddag och kylan kommer krypande för att påminna om höstens intåg.  Och nu slutar jag hänga på valmyndighetens otroligt tråkiga hemsida, jag lovar att jag har läst all statistik som finns på den hemsidan. Rätt mycket att ta del av. För att snabbt sammanfatta för er som inte vill tillbringa lördagkvällen framför www.val.se  så är Norrland rött, storstäder blå och vissa delar av Skåne fullständigt obstinata och förvirrade. Det är min högst personliga åsikt som jag har rätt att ha på min egen blogg (det är därför man skaffar en blogg för att föra ut sina åsikter.. eller för att sälja modekläder)

Vid senaste titten var 4735 av 6063 valdistrikt räknade och nu hoppas jag att alla rösträknare tar helg och unnar sig en Cosmopolitan on the rocks eller något annat gott. Det tänker jag göra, alldeles strax.

Men först.. Tack ni som röstade på mig. Tack för förtroendet.  Ska hälsa Björklund från er alla när jag ser honom. Mindre batonger och mer liberalism, kan man väl sammanfatta det hela. Fast individuellt ansvar kräver lite batonger för att funka. Ska utveckla dessa tankar någon annan gång.

Nu ska jag kura skymning och nöja mig med att jag kanske har kommit in, kanske inte. Vi får se vad som händer.
Oavsett hur det går kommer jag fortsätta aktivera mig så mycket jag orkar och hinner. Aktivera mig internt och externt i mitt parti. Politik är en skola, man lär sig nytt och man lär sig om människor. Engagemang föder engagemang. Jag tror inte jag klarar av att stå sidan om längre…

Det är med glädje hur jag ser att Birgitta Rydberg öppnar upp i sjukförsäkringsfrågan. Alliansen svaga punkt. Noterade ni som jag att under slutdebatten tog Lars Ohly, Maria Wetterstrand och Mona Sahlin upp enskilda försäkringsärende alla tre i slutdiskussionen med Fredrik Reinfelt? Vad hade de haft att komma med om inte dessa fall hade funnits att tillgå? Nu ser det ut som Birgitta Rydberg och Barbro Westerholm får stöd från C och KD när det gäller översyn av reformen som i princip har varit bra men behöver ses över. Det blir intressant att se om någon från de rödgröna vågar sluta upp eller om de kommer att prioritera kamratskapet i oppositionen mer.  

Att saker och ting förändras skrämmer massor av människor. Men man får inte låta rädslan styra oss. Livet blir så torftigt. Som mamma Mumintroll säger ”det är alltings osäkerhet som gör mig så trygg!” Vi kan inte möta en ny världs krav på politik och handlingskraft med gamla strukturer och modeller. Självklart skall vissa saker sparas och modifieras och prioriteras. Men en del gammalt får flytta på sig för att ge plats åt det nya.

Trevlig lördagkväll på er!

Kommentera

