Grattis till oss!

Valstugor ett svenskt fenomen. Nu till salu – tömd på politiker.

Solen skiner över ett höstfagert Sverige. Luften är klar men kall och solen är på väg ifrån oss..Valstugorna gapar tomma och reas ut. In med verktyg och gamla cyklar, ut med politiker!

Bildkällor Wikipedia

Valvakan i söndagskväll slutade i moll på grund av SD:s frammarsch och det osäkra parlamentariska läget. Vilket i Sveriges historia med proportionellt valsystem egentligen är, mer regel än undantag. Däremot är inträdet av främlingsfientliga krafter i Sveriges riksdag och i en mängd av de lokala folkvalda representationer, något nytt..

Det har varit roligt och lärorikt att ha varit  en del av Folkpartiet och Alliansens valkampanj. För mig var det första gången och mina intryck är övervägande positiva. Jag har inte hört ett enda personangrepp på de rödgröna, snarare tvärtom. Både på lokal och nationell nivå har jag hört beundran och respekt i rösten på mina parti- och allianskamrater inför nationella och lokala partiprofiler från S och MP. Den enda kritiken och påhoppen jag har hört på till exempel Mona Sahlin har varit från socialdemokrater. Som antagligen inte känner igen sig i hennes kulturradikalism, feminism,  förnyelseiver och hennes samarbete till vänster. . .. Alltså ingen ”mosa- Mona” där jag har hållt till.

Hans Bergström skriver i DN idag om den ”Politiska okulturen”. Han ursäktar sig med att han kanske har bott för länge i USA,  eftersom han tycker att tonen är rå och okultiverad i Sveriges medialandskap. Jag stödjer hans synpunkter och tar mig friheten att spinna vidare. Det han lyfter fram i sin ledare är massmedias skildring av våra politiker och massmedias roll i språkval och verklighetsbeskrivningar. Samt den råa och oartiga tonen från de rödgrönas sida efter valresultatets tillkännagivande. Retoriken i media har varit färgad av de rödgrönas verklighetsbild, om ”drabbade”, ”utslagna” och ”rikare har blivit rikare”. Vilket kanske är naturligt med tanke på att Alliansen har haft makten i en mandat period och skall därför tålas att granskas hårt och kritiskt av en fri press. Däremot blir jag lite besvärad över Lars Ohlys brandtal mot Alliansen och manade till utomparlamentarisk rörelser, provokativt av en partiledare som plockade 5,6 %. I stället är det dags för de rödgröna att säga grattis, och lycka till!

Jag tror inte S kommer att komma upp i de högra siffrorna som hör till deras och Sveriges politiska historia. Den politiska kartan har förändrats i Sverige ganska radikalt. Jag kommer ihåg när jag flyttade från Södermalm i Stockholm till Gustavsberg 1993. Kooperationen ägde bygden Gustavsberg. Den enda matvaruaffären var Domus och ett antal små konsum ute i bygden. En korvkiosk och en, eller två pizzerior. Matpriserna var de högsta i länet och personalen uppträdde på Domus med irritation om man inte hittade en vara eller ville returnera en dylik. Idag har vi en av de lägsta prisnivåerna på livsmedel i länet och mycket att välja på, vilket innebar att folk kör från Hammarby Sjöstad för att handla hos oss på Värmdö.

Vad hände med de sjuka och de drabbade? Jag vill inte, precis som alla andra socialliberaler med mig, ha ett svagt och stormaskigt skyddsnät för sjuka, åldrande och förtidspensionerade. Därför måste reformen ses över med socialliberala ögon.

Idag bloggar Birgitta Rydberg om hennes och Barbro Westerholms krav att se över regelverket och vid behov ändra reglerna eller tillämpningen, om personer som är så sjuka att de inte kan arbeta inte kan få sjukpenning eller sjukersättning. Reformen av sjukförsäkringen har varit bra, människor har fått snabb rehabilitering och inte passiv sjukskrivning eller än värre förtidspension. Men det ska vara en mänsklig sjukförsäkring och om inte reglerna är tydliga nog där, så får de göras om. Oerhört viktigt!

Läs vidare om Birgitta Rydbergs intiativ på E24 och Aftonbladet

Amie

En reaktion på ”Grattis till oss!

  1. Ping: En mänsklig sjukförsäkring – kan behöva ändrat regelverk | Rydbergs recept – för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

Kommentera

