Tårtpartiet

Just nu översköljs vi med valdueller i diverse kanaler. Mitt favoritprogram har blivit Elfte timmen. Kul med politisk satirer, något vi har för lite av här i Sverige med undantag av det fantastiskt roliga programmet ”Public Service” i Godmorgon Världen, P1. Rekommenderas varmt!

Idag vill jag kora tre vinnare från TV-soffan igårkväll. Nummer ett är Fredrik Reinfelt i Valduellen i TV 4. Hans resonemang och hans retorik övertygar. Gårdagens program i TV 4 var riktigt bra. Programmet kännetecknas av duktiga och pålästa journalister, som inte har behov av att stjäla showen, samt lagom långa inlägg.

Den andra vinnaren är Birgitta Ohlsson som debatterade feminism med den retoriskt vassa Gudrun Schyman. Den tredje vinnaren är en politiker ”på andra sidan” som jag är svag för, hennes äkthet och engagemang inspirerar: Nalin Pekgul! Både Nalin Pekgul och Birgitta Ohlsson debatterade (dock inte mot varandra!) i i SVT:s Debatt – klicka om ni vill se avsnittet, riktigt bra!

Det bästa för mig personligen var det timme långa samtalet med killen som säljer Situation Stockholm utanför Coop. Han frågade mig ”varför är det laddat att säga i Sverige att nyckeln till integration och arbete är bra kunskaper i svenska?” Tänkvärt.

I valfläsk tider som de här – tycker jag att min dotter kom med ett bra förslag på ett nytt parti.  Ett parti som står för: längre raster, större glassar, mer grädde på tårtorna – nämligen ”Tårtpartiet”! Deras förslag är lätt under finansierade men de låter sig inte stoppas av det. Mer tårta till folket!

Fil:Dekorationstårta.JPG

Kommentera

