Kampanjande=trampa asfalt

Välj din favorit av följande citat.

”En kvinna är som en tepåse. Du vet inte hur stark hon är förrän hon hamnar i hett vatten.” sagt av Nancy Reagan.

Hmm. Eller..

”Vill du få något sagt be en man. Vill du få något gjort be en kvinna” sagt av Margret Thatcher.

Men Simone de Beauvoir sa ”Kvinnor vid makten uppträder som manliga förebilder. Makten korrumperar, och båda könen faller för den.” Antagligen helt sant.

Men min favorit är ”Männen här i världen borde bli mindre manhaftiga och kvinnor mindre isolerade, det är min tro.” Sagt av Alva Myrdal. Klokt och nyanserat.

Så ut och gå och prata politik. Man lär sig mycket av möten med andra människor. Men ibland blir jag lite förbryllad. Ibland upplever jag att det finns en övertro att någon annan kan fixa biffen. Vad är samhället egentligen? Offentlig sektor? Våra politiker?  Och vad är välfärd? Att bli buren genom livet? Eller bli upplyft?

En annan undran efter mina månader i politiken: varför är många vänstersympatisörer så arga när man inte tycker lika? Gillar man inte politisk mångfald?

2 reaktioner på ”Kampanjande=trampa asfalt

Kommentera

