Vem vill inte satsa på skolan – numera..

Skolkampanj med Jonas Engström, jag och Anders Gullander.

”Hellre vara ett enfrågeparti än ett nollfrågeparti” sa Jan Björklund på frågan om FP hade blivit ett skolparti.

För cirka åtta år sedan var jag på studiebesök med min samhällskunskapsklass på Aftonbladet vid Globen. Vår guide sa att en löpsedel som handlade om skolan eller utbildning inte sålde några lösnummer. Han bad om ursäkt för detta men sa att ”ingen är intresserad av skolan”.

Så låter det inte längre, tack och lov! Skolan och utbildning är högaktuella frågor i  valrörelsen 2010. Frågor som handlar om barn, ungdomars och skolpersonals arbetsmiljö hamnar högt på agendan, där de hör hemma. Men detta har inneburit att skolan har blivit en slagspåse och att reformer rivs upp dagen efter valet. Skolan behöver arbetsro!

Jag önskar att man kunde eftersträva uppgörelser över blocken för att skapa arbetsro i skolan. Men den utsträckta handen når bara fram till Socialdemokraterna. Finns ingen arm som är så lång så den kan sträckas ut så långt till vänster som till MP och V när det gäller skolfrågor..

Läs mitt blogginlägg ”Sänk garden i skolan”

Läs min insändare i NVP ”Dags att ta nästa steg”   som handlar om att våga ha visioner med skolan. Att våga leda skolan tillsammans med lärare, skolledare, tjänstemän och övrig skolpersonal. Att bjuda in elever till skoldemokrati för att utveckla ansvar för sin skolmiljö. Att våga satsa på Värmdös skolor tills vi når hela vägen fram till en utbildningskommun i toppklass.

Kom ihåg kravlös är lika med kärlekslös..

Kommentera

