Min idol heter Michael Bloomberg

Han är New Yorks borgmästare och han har gett klartecken för byggandet av en moské och ett islamiskt kulturcentrum som skall byggas nära Ground Zero. Mr Bloomberg är modig och klok.

Många säger att FP har blivit det nya förbudspartiet. Inom FP så går röster höga mot förbud och hårdare tag. Jag tror inte på tvång utan frivillighet och engagemang, men jag respekterar Jan Björklund för hans vilja att försöka förbättra skolan för elever och lärare, och skapa en dräglig arbetsmiljö för alla i skolan.

Egentligen handlar allt om att rektor skall ha legitimiteten och auktoritet att kunna se till att undervisningen fungerar.

Skolk infört i betygen är rätt, det gör vi redan idag i gymnasieskolan där det står olovlig frånvaro och är inget nytt. Det är ett viktigt sätt att markera när eleven inte deltar i undervisningen, bra för mig som förälder och bra för mig som mentor och lärare, inget konstigt alls.

Att föräldrar är med vid undervisning är inte heller nytt. Jag har själv suttit med som förälder(hm!) det hjälpte! I gymnasiet har jag aldrig haft föräldrar som suttit med vid undervisning men jag tycker om när föräldrar deltar och besöker undervisningen. Dock bygga på frivillighet.

Vinstreglering skulle jag kunna tänka mig i friskolor, 20-30% vinstuttag eller utdelning till aktieägare, men sedan måste investeringar åter till verksamheten. Vinst måste få finnas men kanske ska ett annat regelverk gälla för friskolor som bedrivs i vinstsyfte till skillnad mot skolor som drivs av icke vinstdrivande organisationer. Men sedan handlar det om att välja bra skolor till sina barn, och att välja bort dåliga skolor, oavsett huvudmannaskap. Den nya skollagen reglerar friskolor mer, vilket är bra, se mitt blogginlägg den 17 juli.

Som lärare vill jag se ansiktet på min elev, jag vill kunna föra in olovlig frånvaro=skolk, jag skulle kunna tänka mig att bjuda in en förälder till att sitta med vid undervisning. Egentligen ganska odramatiskt och självklart.

Som ägare till en friskola skulle jag kunna tänka mig att ta ut en vinst, om marginaler finns.

Som förälder vill jag veta när mitt barn skolkar och om mitt barn eller ungdom är stökig vill jag medverka till lugn och ro för alla i klassen genom min närvaro.

Föräldrar har ansvar för sina barn. De allra, allra flesta föräldrar vill stödja och hjälpa sina barn genom skolan. Barn och ungdomar är i första hand föräldrarnas ansvar att fostra men även en hel bys! Alla vuxna behöver bry sig!

Friskolor behövs, som ett komplement och inspiration även för kommunala skolor.  Ibland kan skolan bli lite fyrkantig och alla känner sig inte hemma i den närmaste kommunala skolan.

Själv har jag arbetat i den kommunalägda skolan i Stockholm Stad i snart arton år. Jag tycker inte friskolor är problemet, men kommunaliseringen är det. En statlig skola med mycket hög standard och flera fria alternativ, why not!

Go Mr Mayor Blomberg!

PS: Vad vill vi med skolan i Sverige? Jag vet vad jag vill! Jag vill lära eleverna bli världsmedborgare, att tänka kritiskt och ha en självgranskande hållning. Jag vill lära eleverna att föreställa sig hur det är att vara i andra människors levnadssituationer! Och mycket, mycket mera!

Kommentera

