Häst, hund, katt och människa – kan vi leva ihop?

Igår morse fick jag stanna bilen för att vägen stängdes av med ett rep och ut från stallet galopperade hästar med klöver i blicken på väg till sommarbete. Jag lovar er, det var en underbar syn!

Hästen är ett naturligt inslag på Värmdö, betandes i hagar, eller med ryttare på ryggen i skogen. Sverige är Europas näst hästtätaste land.

Men hästnäringen är splittrad på många olika företag och verksamheter, därför kan den vara svår för en utomstående att få koll på och insikter i.

Svensk hästnäring omsätter årligen cirka 45 miljarder kronor och genererar 28 000 heltidsjobb!

Med närmare 300 000 hästar är Sverige det näst hästtätaste landet i Europa[1]

En halv miljon svenskar rider regelbundet och nya hästrelaterade verksamheter växer hela tiden fram. Enbart evenemangen Globen Horse Show och Elitloppet på Solvalla omsätter tillsammans 160 miljoner kronor och skapar mer än 100 årsarbeten.

Det finns en stor utvecklingspotential inom hästnäringen och särskilt i regioner som har en hög hästtäthet och en närhet till en tätort, som situationen är med Värmdö kommun.

Men hur kan vi få fart på utvecklingen?

Vad kan vi politiker hjälpa till med? Imorgon ska jag träffa Eva Bergström som är drivande inom Hästvision Värmdö som tog kontakt med mig efter min artikel i NVP.

Jag ser fram emot mötet och jag är övertygande att det finns mycket vi politiker kan göra för att lyfta fram hästnäringen i kommunen, till exempel:

  1. Bjud in hästnäringen till kommunens träffar med övriga näringslivet
  2. Ge företagare tydliga och offentliga regler så att de törs investera
  3. Skapa smidiga rutiner och korta handläggningstider.
  4. Ta med hästföretagen i kommunens marknadsföring

 

Till detta behöver vi ett nyföretagarcentrum (ett forum) för att knyta ihop kommunen med näringslivet.

  1. Stötta ridleder / ridstråk genom att upprätta markavtal och ta med hästnäringen i samhällsplaneringen. Gäller även hagar och ridstall. Planera tillräckligt med mark till hästgårdar.
  2. Ta fram tydliga och enhetliga riktlinjer för att minska konflikter mellan hästägare och boende i samhället.  
  3. Sörj för säker ritt bland andra trafikanter genom ordentlig skyltning och information.
  4. Tilldela flickors idrott med häst lika stora resurser och ta den med samma allvar som pojkars idrotter. Dags att göra en jämställdhetsanalys av fördelning av föreningsstöd och kommunala satsningar.
  5. Ta in hästen i kommunens skolor genom friluftsdagar och idrottsutbildning.

 

Det ovan nämnda kan vi politiker bidra till och jobba för.

Sedan vore det fantastiskt med ett ridsportsgymnasium i kommunen – eller hur? Vi har lite problem att attrahera gymnasieelever till kommunen, kanske skulle detta locka?

I mitt bostadsområde ligger ett stort stall och därför har jag den stora lyckan att vara omgiven av hästar och hagar. Men jag blir förvånad och upprörd över människors bristande tolerans över dessa vackra djur. Min granne blev upprörd över hästbajs på gatan. Jag påminde honom gärna om de tre, fyra kattskitar som jag har hittat i carporten som har inneburit storskrubbning av hall och carport.

Vi som har den stora förmånen att bo naturskönt måste kunna samsas med hästarna som betar i hagarna så vi får levande kulturlandskap och blomstrande ängsmarker.

Och tack alla katter för att ni fångar mössen vid husknuten.

Vi kan väl samsas och visa hänsyn…

Glad sommar!


[1] http://www.ab.lst.se/templates/News____12367.asp

Kommentera

