Kapitalism

”Staten och kapitalet sitter i samma båt men de är inte de som ror, ror så svetten lackar i deras feta nackar”. Läst i en intervju med Fredrik Reinfeldt att han tyckte att en lyckad fest alltid avslutas med ”Staten och kapitalet” jag kan bara hålla med.

När jag var ung, var jag rebellisk. Gjorde en del bra och en del mindre bra saker, som alla unga har gjort och kommer att fortsätta att göra. Bland annat gick jag med i syndikalisterna. Jag trivdes inte så bra, fick mest koka kaffe, röstade på Westerberg i smyg. Jag växte upp tog A-kassan med mig och gick till SACO.

Jag är övertygad att fattigdomen bäst bekämpas i ett kapitalistiskt samhälle.

Jag är också övertygad om att arbetslöshet bäst bekämpas i ett kapitalistiskt samhälle.

Jag är också helt övertygad om att om fler kvinnor blev kapitalägare kommer jämställdheten att ta stormsteg framåt.

Percy Barnevik är kapitalist. Han har startat organisationen Hand in hand som har hjälpt 440 000 företag ibland annat i Indien, Pakistan och Afghanistan. Filosofin bakom Hand in hand är att ge extremt fattiga människor möjlighet att skaffa sig en egen inkomst. Genom utbildning och mikrolån möjliggörs uppstartandet av verksamheter eller möjlighet till en utbildning som kan leda till ett arbete. Percy Barnevik tror att det går att utrota den extrema fattigdomen på tio år.  En miljard människor i världen definieras som extremt fattiga, vilket innebär att man lever på mindre än en dollar om dagen. Percy Barnevik har lagt 200 miljoner kronor i Hand in hand. Han är nog lite av en rebell…

Kapitalism måste styras via lagar och beskattas så alla individer kan utöva de rättigheter som är deras. Alltså kommer kapitalisten alltid ha skyldigheter i lagen. Kapitalism har ingen medmänsklighet, medmänsklighet står endast människor för, människor som hjälper människor.

Men system kan hjälpa eller undergräva möjlighet till investering och tillväxt.

Kapitalismen finansierar vår välfärd!

Att ta tillbaka förmögenhetsskatten är att gå fel väg för Sverige. Jag tror att ett bra företagsklimat sporrar kapitalinvesteringar. Kapitalism kräver aktiva konsumenter, som känner ansvar för sin konsumtion. Bra konsument upplysning är ett viktigt komplement till en marknadsekonomi, ger makt åt konsumenter att välja till och från varor.

Privat och offentlig sektor bygger gemensamt vår välfärd och vårt välstånd. Vi måste lära oss att förvalta våra gemensamma skattekronor i respekt för våra barn och barnbarn.

Vi måste skapa ett företagsvänligt klimat så vi har ekonomisk tillväxt att fördela och nya jobb att söka.

Trevlig söndagskväll,

Önskar

Amie

Kommentera

