Skoldebatten i DN

”Betyg ska inte användas för populism”?

”Betyg kan liknas vid ett obduktionsprotokoll” ?

Ovan meningar är referat från DN Debatt igår den 25 maj; ”Ännu en gång fuskar regeringen i betygsfrågan” författade av Christian Lundahl, fil dr i pedagogik, Uppsala Universitet och Anders Jönsson, fil dr pedagogik, Malmö Högskola/ Lektor vid Högskolan i Kristianstad.

Liknelserna och ordvalen är långt ifrån akademiska objektiva begrepp – men jag hyllade forskning i skolan så nu gäller det!

För det första så blir det svårt när forskning och politik flätas samman.

För det andra så njuter jag av att skolfrågor är uppe på DN Debatt två dagar i rad, det är liv i skoldebatten, tacka Jan Björklund för det oavsett om ni håller med honom i sakfrågorna.

Om man läser DN Debatt idag så efterfrågar forskarna feedback till eleverna för att kunna stötta elevernas inlärning och ifrågasätter betygens roll.

Hur ska man använda betygen frågar sig forskarna.

Vad sägs om – för att mäta, värdera kunskap och kommunicera målen i de olika ämnesområdena.

 Jag tror att skolan behöver professionaliseras och detta är ett steg i rätt riktning att lärare lär sig kommunicera betyg, vad behövs för att nå till de olika målen i skolan. Likaså riktar man verksamheten i skolan mot kunskap och utveckling av didaktik.

Kunskapskrav måste göras tydliga och jobbas emot. 

Mest för elevernas skull….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s