Lesson study

Begreppet Lesson Study är en modell för lektionsplanering som går ut på att lärare planerar, ändrar om efter behov, utvärderar gemensamt och reviderar lektioner tillsammans inom ett ämnesrepresentativt område. Det handlar om samarbete, arbeta målfokuserat, stödja varandra som kollegor och medvetengöra inlärningsprocessen hos eleverna. Bygger nästan alltid på gemensamma genomgångar, verbalisera kunskap eller ”prata matte” och ”prata språk”. När genomgång är klar och eleverna börjar prova sina kunskaper finns större möjlighet att arbeta utifrån sin nivå – en individanspassning- men också en rollinlärning med förebilder eftersom de elever som har kommit längre fram kan dra med sig sina klasskamrater. Lesson study kan sedan spridas mellan kollegor och emellan skolor och blir en kompetensutveckling och inspiration för lärare.

Vad jag har längtat efter en skola som inspireras av forskning (lesson study kommer från Japan men används ofta i den anglosaxiska skolvärlden) inte politiska dogmer och ständiga sparkrav!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s