Burka och Niqab

Ingen frågar sig vilken kvinnosyn ligger bakom de religiösa krafter som förordnar att kvinnor skall bära burka och niqab utanför hemmets väggar och i närheten av okända män. Är det inte viktigt alls längre? Religionsfriheten är viktigare än friheten att kunna visa sitt ansikte om man är född kvinna? Varför förs inte den diskussionen? Den diskussion är mer fruktsam ur ett humanistiskt och kvinnligt perspektiv, men mer komplex, svårare att hitta svart och vitt i än i förbudsretoriken.

DO väljer att inte väcka åtal, vilket är besynnerligt. Ärendet får varken en vägledande status – som skolorna hoppades- och det går inte att överpröva. ”Det bidde en vante..” Vad är DO:s roll – är den politisk eller juridisk? Både och, vilket gör det hela komplicerat, och det hör ihop med DO:s karaktär. Flummig med riktlinjer.

Vad skriver då DO i DN – jo väldigt mycket åsikter och väldigt lite fakta. ”Eleven ifråga har lyckats med sin utbildning”, vad hade hänt om hon hade misslyckats, hade DO prövat fallet då, vad har det med saken att göra? Jo, det fanns inget diskrimineringsfall ifall eleven ifråga klarade av sin utbildning trots sin burka.

Varför informerar man om beslutet i DN först av allt? Det handlar om den politiska sprängstoffet i beslutet.

Viktigt är, att det endast är domstolen som kan avgöra om diskriminering har skett eller inte. Därför är det synd att inte ärendet gick vidare till domstolen.

Men det som får mig att trots allt gå på DO:s linje är:

Att utestänga kvinnor som bär niqab från utbildning främjar varken deras eller andra kvinnors jämställdhet. Utbildning kan vara en plattform för kvinnor att fortsätta utvecklas och forma sina egna val. Utbildning är grunden för tillträde till arbetslivet och därmed tillgång till ett socialt sammanhang utanför hemmet och möjlighet till egenförsörjning. Utbildning är en nyckel till dörrar som utestängt och alltjämt utestänger kvinnor och bromsar utvecklingen mot full jämställdhet.

Denna långsiktiga strävan bör inkludera alla kvinnor, oavsett deras religiösa tro och val av klädsel. / källa: DO /

En annan anledning är att jag inte gillar förbud, jag är emot att förbjuda burka- och niqab i skolan. Jag får inte ihop förbuden med de socialliberala värderingar jag har. Jag kan utbilda igenom ett tvåmanstält om det behövs, bara jag når fram och någon lyssnar där inne.

Men jag vill gärna diskutera kvinnosyn och kvinnoförtryck i religionens namn. Det viktigaste är vad ”muslimska kvinnor har i huvudet och inte på huvudet” för att citera Birgitta Ohlsson. Som lärare är det alltid det jag bedömer, alltid!

Läs Lotta Edholms blogg – hon kan ge bakgrunden eftersom hon har följt ärendet från början.

Lämna en kommentar